ارتش بریتانیا در همراهی با آمریکا برای حمله به حوثی‌ها آماده می‌شود

ساندی تایمز: پیش‌بینی می‌شود در ساعات آینده بریتانیا و آمریکا بیانیه‌ بی‌سابقه‌ای در هشدار به حوثی‌ها یمن منتشر کنند

ارتش بریتانیا درحال آماده شدن برای راه‌اندازی موجی از حمله‌های هوایی علیه حوثی‌های یمن است که از حمایت حکومت ایران برخوردارند و چندی است در دریای سرخ هرج‌ومرج ایجاد کرده‌اند.

بنا به گزارش ساندی‌تایمز که یکشنبه، ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)، منتشر شد، بریتانیا به ایالات متحده و احتمالا یک کشور اروپایی دیگر ملحق خواهد شد تا اهداف برنامه‌ریزی شده‌ای را در دریا یا در خاک یمن، محل استقرار شبه‌نظامیان حوثی، هدف حمله‌های موشکی قرار دهند.

یک منبع خبری در دولت بریتانیا گفت که حمله‌های هماهنگ ممکن است شامل مداخله هواپیماهای جنگی «آر‌ای‌اف» برای نخستین بار، یا ناوشکن «اچ‌ام‌اس دیاموند» نوع ۴۵ باشد که اوایل ماه جاری یک پهپاد تهاجمی را با موشک «سی ویپر» در دریای سرخ با موفقیت منهدم کرد.

ساندی‌تایمز نوشته است که پیش‌بینی می‌شود در ساعات آینده بریتانیا و آمریکا بیانیه بی‌سابقه‌ای منتشر کنند که به حوثی‌ها هشدار می‌دهد حمله به کشتی‌های تجاری را متوقف کنند، وگرنه با قدرت نظامی غرب روبه‌رو می‌شوند.

در این گزارش همچنین به نقل از گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، تاکید می‌شود که «اگر حوثی‌ها به تهدید جانی و تجاری ادامه دهند، مجبور خواهیم شد اقدامات لازم و مناسب انجام دهیم».

منبعی در دولت بریتانیا نیز به ساندی‌تایمز گفته است که بیانیه‌ای که بنا به پیش‌بینی‌ها منتشر خواهد شد، «آخرین هشدار» به حوثی‌ها است و اگر حوثی‌ها حمله‌ها را متوقف نکنند، پاسخ [نیروهای متحد غربی] احتمالا «محدود»، اما «مهم» خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که آمریکا و بریتانیا در حال حاضر در حال تلاش برای متقاعد کردن سایر کشورهای اروپایی برای همکاری با این دو کشور برای متوقف کردن حمله‌های حوثی‌ها باشند، زیرا نگرانی‌هایی مطرح است که تداوم اختلال ترانزیت کشتی‌ها در یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجارت دریایی جهان، پیامدهای اقتصادی فاجعه‌باری برای دنیا در پی داشته باشد.

بریتانیا تایفون‌هایی را در پایگاهی در قبرس در اختیار دارد که در حال حاضر ماموریت‌هایی بر فراز عراق و سوریه برای نابودی بقایای داعش، و نیز برای جاسوسی از شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت ایران انجام می‌دهند که گمان می‌رود سلاح به لبنان قاچاق می‌کنند.

نیروهای حوثی بخش عمده‌ای از خاک یمن را در کنترل دارند و از آغاز حمله‌های اسرائیل به غزه، موجی از حمله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ به راه انداخته‌اند. به گفته منبع دولتی ساندی‌تایمز، هشت کشتی از ۲۰ کشتی‌ای که در طول ۳۰ روز پیش از کریسمس هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته‌اند، یا در بریتانیا ثبت شده‌ بودند، یا شهروندان بریتانیایی جزو خدمه آن‌ها بودند، یا کالاهایی برای بریتانیا حمل می‌کردند.

تام شارپ، فرمانده سابق نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، می‌گوید اگر حوثی‌ها بخواهند، می‌توانند به «انبوه کشتی‌ها» در دریای سرخ ضربه بزنند و نیروهای تحت رهبری ایالات متحده که قبلا اعزام شده‌اند، باید بسیار بیشتر شوند تا از عبور [بی‌خطر] کشتی‌های تجاری اطمینان یابند.»

او همچنین گفت که حتی با افزایش نیروها هم نمی‌توان تضمین کرد که هیچ کشتی‌ای آسیب نبیند.

ایالات متحده یکشنبه، ۳۱ دسامبر، اعلام کرد که در جریان حمله‌هایی به قایق‌های نیروهای حوثی یمن در جنوب دریای سرخ، دست‌کم ۱۰ شورشی حوثی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

بر اساس بیانیه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، حوثی‌ها به هلیکوپترهای آمریکایی شلیک کرده بودند و نیروهای آمریکایی «در دفاع از خود به روی آن‌ها آتش گشودند» و سه قایق از چهار قایق کوچک را که به فاصله ۲۰ متری کشتی رسیده بودند، غرق کردند، و قایق چهارم از منطقه گریخته است.

به گفته توماس جونو، استاد مطالعات بین‌الملل در دانشگاه اتاوا، حوثی‌ها می‌خواهند با حمله‌های خود، احساسات قوی طرفداری از فلسطینان را در میان یمنی‌ها بسیج، و پایگاه خود را تقویت کنند. به گفته این متخصص خاورمیانه، حوثی‌ها احتمالا ارزیابی می‌کنند که ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن مایلند از تشدید جنگ در غزه به جنگ بزرگ منطقه‌ای جلوگیری کنند. به همین دلیل، احتمالا اقدامات حوثی‌ها برای ایجاد اختلال در دریای سرخ ادامه خواهد داشت.